この分野については全て独学だそうですが、だからこそなし得たこと、もしくは、確立できたアーティストとしての独自の視点は?私はいつも学生に、「私の脳の構造は、今まで強制的に受けさせられた数学のクラスにことごとく失敗してきたことを表している」と言っています。ホワイトボードに書かれた数式を眺めていると、眠くなるか、数式が泳いでいる幻覚が見えてくるのです。だから、そうした方程式が起点となる電子工学やコンピュータプログラミングを学んだところで、失敗する運命だったでしょうね。けれど、それ以外の点ではパターンを認識することが得意なので、時には失敗しながらも実践を積んでいけばすぐに習得できます。つまり、デジタルとアナログの電子楽器の構築についての専門的な知識を、私は実践に基づいて発展させてきたのです。長年の経験から、その背景にある数学の一部を理解することはできますが、それでも、数学が私の出発点になることはほとんどありません。
芸術や音楽を学ぶ人の多くは、私と同じように少なからず ADHD の気質があると思います。だから、私のそうした学習方法は、彼らが興味を抱いて自身に適用すれば、彼らにとっても意義のある方法になり得ます。私に理解できるのであれば、彼らにも理解できるはずですから。
SoundBoxes Workshop + Performance Berlin JUL 2015
SoundBoxes are small, primitive electro-acoustic instruments built from a wooden box, a speaker, a small audio amplifier and a contact microphone. During the first of two workshop days, participants learned about electricity, how it becomes sound and then how to build their own personalized SoundBoxes.
On the second day, they explored the possibilities of the SoundBoxes through a series of listening and improv exercises, with the goal of collaboratively creating the score for an immersive, surround-sound performance inspired by the works of Alvin Lucier, Pauline Oliveros, John Grzinich, David Tudor, Gordon Monahan and others, performed in a darkened room for an eyes-closed audience.
In the piece, a swarm of individual, simple sound sources such as tones and textures are modulated and moved through the space physically by the performers to create a complex sonic environment. Delicate and intimate sounds pass closely near the bodies and ears of the audience, while stronger, more extreme sounds occur at the edges of the space to give a sense of the architecture of the room and the objects in it.
More info: macumbista.net/?page_id=1897
SOUNDBOX ORCHESTRA PERFORMERS
Mert Aslantürk
Itai Bauman
Nicola Gomiero
Claire Guerin
Bethan Lloyd
Zeno Mainardi
Manami N
Rory O’Brien
Javier Salthú
Max Virnich
Ben White
Chris Zahn
Lea Zamiecka
Video by Montse Torredà Martí
18-19 July 2015, Atelier Macumba Berlin
SoundBoxes are small, primitive electro-acoustic instruments built from a wooden box, a speaker, a small audio amplifier and a contact microphone. During the first of two workshop days, participants learned about electricity, how it becomes sound and then how to build their own personalized SoundBoxes.
On the second day, they explored the possibilities of the SoundBoxes through a series of listening and improv exercises, with the goal of collaboratively creating the score for an immersive, surround-sound performance inspired by the works of Alvin Lucier, Pauline Oliveros, John Grzinich, David Tudor, Gordon Monahan and others, performed in a darkened room for an eyes-closed audience.
In the piece, a swarm of individual, simple sound sources such as tones and textures are modulated and moved through the space physically by the performers to create a complex sonic environment. Delicate and intimate sounds pass closely near the bodies and ears of the audience, while stronger, more extreme sounds occur at the edges of the space to give a sense of the architecture of the room and the objects in it.
More info: macumbista.net/?page_id=1897
SOUNDBOX ORCHESTRA PERFORMERS
Mert Aslantürk
Itai Bauman
Nicola Gomiero
Claire Guerin
Bethan Lloyd
Zeno Mainardi
Manami N
Rory O’Brien
Javier Salthú
Max Virnich
Ben White
Chris Zahn
Lea Zamiecka
Video by Montse Torredà Martí
18-19 July 2015, Atelier Macumba Berlin
あなたはメディア考古学も研究していますが、この分野の変遷、もしくは、オシロスコープ、Rutt/Etra、アナログシンセサイザーなどの系譜について概要を聞かせてください。初代のブラウン管から Rutt/Etra やビデオシンセサイザーシステムの Scanimate に繋がる物理学、電子工学、アナログコンピューティング、軍事および娯楽産業の混沌たる歴史は、残念ながらこの短いインタビューで語るにはあまりに深いテーマです。興味のある読者には拙著『Vector Synthesis: a Media Archaeology of Sound-Modulated Light』を読むことをおすすめします。